لوله فاضلاب چیست ؟

لوله فاضلاب

لوله فاضلاب

لوله فاضلاب یکی از اصلی ترین تجهیزات در سیستم‌های مکانیکی و فاضلابی صنعت ساختمان است. آشنایی با انواع لوله و اتصالات فاضلابی می‌تواند به ما کمک کند تا انتخاب مناسبی داشته باشیم.

این لوله ها یکی از اجزای سیستم فاضلاب است. که به منظور حمل فاضلاب از منازل، ساختمان‌ها و مکان‌های دیگر به تصفیه‌خانه فاضلاب طراحی می شود. این لوله‌ها می‌توانند از جنس PVC، فولاد ضد زنگ، بتنی و … باشند و آنها را به صورت زیرزمینی یا بالای زمین نصب می‌کنند.

لوله فاضلاب شامل دو بخش اصلی است: خط فاضلاب و شبکه فاضلاب. خط فاضلاب عبارت است از لوله‌هایی که از هر ساختمان به سمت خیابان یا جاده می‌روند و شبکه فاضلاب عبارت است از لوله‌هایی که از خط فاضلاب جمع آوری می شوند و به سمت تصفیه‌خانه فاضلاب هدایت می‌شوند.

هیچ چیز بدتر از این نیست وقتی در کنار خانواده خود به تماشای تلویزیون مشغول هستید، ناگهان بوی بسیار بد و ناخوشایندی در محیط خانه بپیچد. بعد از بررسی های مختلف متوجه وجود مشکل در سیستم فاضلاب ساختمان خود می شوید. در حقیقت تعمیرات لوله کشی ساختمان، مخصوصا لوله کشی فاضلاب، آنقدر دشوار و گران است. که کوچکترین بی‌ توجهی می‌تواند خسارت فراوانی به ساختمان شما وارد نماید.

این لوله ها به دلیل حمل مواد آلوده و خطرناک، باید با موادی که مقاومت و استحکام بالایی دارند تولید شوند. همچنین این لوله ها باید به طور منظم تعمیر و نگهداری شود تا از تعطیلی و خرابی آن جلوگیری شود.

مهندسان ساختمان و لوله کش های مجرب همیشه در پی یافتن روش هایی هستند. که بتوانند بر ایمنی و طول عمر مفید لوله های فاضلاب بیافزایند. به همین علت استاندارد ها و سیستم‌ های لوله کشی مجهز را طراحی و تولید میکنند.

برای استفاده بهتر از لوله فاضلاب چه کار باید بکنیم؟

یکی دیگر از راه های بهتر شدن لوله‌کشی ساختمان، بهره گیری از انواع لوله های ساختمانی مدرن و با کیفیت بیشتر است. این لوله ها به گونه ای طراحی می شوند که بسیار دیرتر فرسوده شوند و کمتر دستخوش خسارت قرار بگیرند.

برای آشنایی بیشتر با انواع لوله های پلیمری می توانید مقاله لوله های پلیمری را مطالعه نمایید.

Picture of محمود آقازاده

محمود آقازاده

من محمود آقازاده متولد 1354 هستم. ساکن تهران هستم و فارغ التحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه صنعتی اصفهان هستم. علاقمند به طبیعتگردی و کوهنوردی و چندین سال هست در زمینه فروش انواع لوله و اتصالات صنعتی مشغول به فعالیت هستم.